onsdag 13. mars 2013

X!


Skulle bare meddele at jeg omdøper prosjektet mitt fra ”The Chain?” til ”The Chain X” Føler at det… klinger bedre.  I denne sammenheng tenkte jeg også at jeg skulle snakke litt rundt prosjektet mitt og hvorfor jeg har valgt å kalle det ”The Chain?” eller ”The Chain X” som det nå heter.  
I forbindelse med mine tanker rundt ulike dyr som sloss, dukket begrepet næringskjede fort opp.  Næringskjæde handler jo mye om hvilket dyr som er sterkest og mest dominant.  Kort og godt den sterkeste overlever.  Før jeg fortsetter vil bare påpeke at næringskjede på engelsk er food chain.  Nå begynner sikkert ting å demre, men jeg er ikke ferdig.  Spørsmålet eller X-en kommer inn i bildet når dyrene får menneskelige proporsjoner, for da ser kanskje næringskjeden annerledes ut.  Og derav navnet ”The Chain X!   

Mens jeg først er i gang med å snakke litt rundt dette prosjektet.  Kan jeg i samme slengen snakke litt om programmene jeg bruker, og om arbeidsmetoden min. 

Først og fremst så bruker jeg maya til å modellere, rigge og animere.  Jeg starter ofte med å tegne på ark sånn ca hvordan jeg vil at modellen min skal se ut, for deretter å modellere i maya.  Når jeg er ferdig med å modellere i maya vil jeg da prøve å legge til enda mer detalj på modellen ved hjelp av mudbox.  Et program som lar deg forme og skjære i modeller nesten som leire.  Når det er ferdig tar jeg modellen tilbake i maya for å rigge og animere.  Under denne prosessen er jeg bevist på at jeg kan støte på enkelte problemer.  Det første vil være det faktum at jeg ikke har mye erfaring med å bruke mudbox, så jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til hindringer og selve prosessen.  Det andre er at jeg lager modellene mine for tunge til at min mac kan klare å håndtere dem når jeg skal animere.  Med tunge mener jeg ganske enkelt at de er for detaljerte, og har for mange polygoner. Jeg glemte også å nevne teksturering.  Jeg har hatt mange og store problemer med teksturering på mine forrige prosjekter, og jeg føler meg ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe det denne gangen. Når jeg så er ferdig med å animere og rendere skal jeg klippe og sette sammen filmen i after effects.  Så dette er da min angrepsplan, håper ikke alt går rett til Blokksberg…




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar