Skulle bare
meddele at jeg omdøper prosjektet mitt fra ”The Chain?” til ”The Chain X” Føler
at det… klinger bedre. I denne
sammenheng tenkte jeg også at jeg skulle snakke litt rundt prosjektet mitt og
hvorfor jeg har valgt å kalle det ”The Chain?” eller ”The Chain X” som det nå
heter.
I forbindelse
med mine tanker rundt ulike dyr som sloss, dukket begrepet næringskjede fort
opp. Næringskjæde handler jo mye om
hvilket dyr som er sterkest og mest dominant.
Kort og godt den sterkeste overlever.
Før jeg fortsetter vil bare påpeke at næringskjede på engelsk er food
chain. Nå begynner sikkert ting å demre,
men jeg er ikke ferdig. Spørsmålet eller
X-en kommer inn i bildet når dyrene får menneskelige proporsjoner, for da ser
kanskje næringskjeden annerledes ut. Og
derav navnet ”The Chain X!
Mens jeg først
er i gang med å snakke litt rundt dette prosjektet. Kan jeg i samme slengen snakke litt om
programmene jeg bruker, og om arbeidsmetoden min.
Først og fremst
så bruker jeg maya til å modellere, rigge og animere. Jeg starter ofte med å tegne på ark sånn ca
hvordan jeg vil at modellen min skal se ut, for deretter å modellere i
maya. Når jeg er ferdig med å modellere
i maya vil jeg da prøve å legge til enda mer detalj på modellen ved hjelp av
mudbox. Et program som lar deg forme og
skjære i modeller nesten som leire. Når
det er ferdig tar jeg modellen tilbake i maya for å rigge og animere. Under denne prosessen er jeg bevist på at jeg
kan støte på enkelte problemer. Det
første vil være det faktum at jeg ikke har mye erfaring med å bruke mudbox, så
jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til hindringer og selve
prosessen. Det andre er at jeg lager
modellene mine for tunge til at min mac kan klare å håndtere dem når jeg skal
animere. Med tunge mener jeg ganske
enkelt at de er for detaljerte, og har for mange polygoner. Jeg glemte også å
nevne teksturering. Jeg har hatt mange
og store problemer med teksturering på mine forrige prosjekter, og jeg føler
meg ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe det denne gangen. Når jeg så
er ferdig med å animere og rendere skal jeg klippe og sette sammen filmen i
after effects. Så dette er da min
angrepsplan, håper ikke alt går rett til Blokksberg…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar